operation dagsverke

Åh. Och bara så ni vet så är Klara och Therese de bästa gästerna man kan tänka sig. Och jag har det aldrig så trevligt som jag har det när jag är med er två. Bara så ni vet liksom.




Idag slutade jag klockan tolv pga "Operation Dagsverke". Ett "projekt" som låter ganska fint som idé men som helt enkelt inte fungerar i praktiken.
Man ska "erbjuda sina tjänster", som min lärare så fint uttryckte det, till... tja, grannar, familjemedlemmar, människor (?) i utbyte mot pengar som man sen ska lämna in till någon i skolan, pengarna går sedan till kvinnor/flickor i Sudan. Det låter ju helt jekla åsum, men problemet är ju den att man tvingas arbeta. Man kanske inte hittar någon att erbjuda sina tjänster till och vad gör man då? Jo, om man inte lämnar in pengar så får man ogiltig frånvaro från lektionerna som andra, som lämnat in pengar, fick giltig frånvaro på. Men städa hemma och få pengar av dina föräldrar kanske folk säger då? Men det är ju såhärva, att skolan ska inte kosta något och om föräldrar då känner sig tvingade att betala typ 100 kronor till sitt barn, för något som dom vanligtvis gör gratis, bara för att barnet inte ska få frånvaro, så känns det ju lite fel. Eller? Alla har ju liksom inte råd att bara "tjena 100 spänn här får du lite giltig frånvaro". Kanske?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0